Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    הבעייתיות שבהגשת תביעה ייצוגית

    תובענה ייצוגית היא תביעה המתנהלת בבית משפט אזרחי. בתביעה זו אדם אחד תובע בשם קבוצה של אנשים. העיקרון העומד מאחורי תביעות ייצוגיות הוא שישנם מקרים בהם הרבה אנשים נפגעים באופן שאינו חמור, ולכן לא כדאי לכל אחד מהם לערוך תביעה נפרדת.

    הבעייתיות שבהגשת תביעה ייצוגית

    התובע הייצוגי הוא הגורם המייצג את כל התובעים, לכן הוא זכאי לפיצוי מוגדל. היתרונות של תביעה ייצוגית הם חיסכון בהוצאות התדיינות ועלויות נוספות, חיסכון במשאבים ובזמן ואפשרות לתבוע על סך סכומים מאוד גבוהים.

    תוכן עניינים

    אך לצד כל היתרונות הללו ישנם גם חסרונות המצביעים על הבעייתיות שבהגשת תביעות מן הסוג הזה.

    מי אוסף עבורכם את החומרים לתביעה?

    הבעיה הראשונה בהגשת תביעה המתיימרת להיות ייצוגית היא איסוף החומרים. על התובע המייצג לאסוף נתונים מכל התובעים, על מנת להוכיח לבית המשפט כי זו אינה תביעה רגילה.

    יתרה על כך, התביעה הייצוגית אשר מתבצעת מול חברות גדולות מחייבות היכרות עם סעיפי החוק השונים, תקנון החברה, החוזה בינה לבין הלקוחות, אופי השימוש בשירותים אותם מספק הנתבע ועוד.

    את הפרטים הללו לוקח זמן לאסוף ולגבש לכדי כתב תביעה הגיוני.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בתי המשפט נלחמים בתביעות

      לאחרונה החלו בתי המשפט בישראל לנסות להפחית את מספרן של התביעות הייצוגיות. השופטים מבינים כי לא ניתן להתמודד עם כמות גדולה של תביעות אשר אינן מבוססות כהלכה.

      כחלק מהסנקציות קובע בית המשפט כי ההוצאות על התביעות הייצוגיות יהיו גבוהות משמעותית מהוצאות משפט אחרות.

      מנגד, בתי המשפט החליטו להפחית את שכר הטרחה לעורכי הדין וזאת על מנת למנוע את האינטרס שלהם בניהול התביעה.

      הנושאים הפופולאריים לתביעות ייצוגיות

      התובענות הייצוגיות הן עדיין חלק בלתי נפרד מארגז הכלים אשר עומד לרשותו של הצרכן הישראלי. בכל רחבי העולם ניתן לראות מימוש של תביעות ייצוגיות, בעיקר בתחומים הללו:

      א. צרכנות – כל מערכת יחסים בין עוסק, מוסדות בנקאיים או מוסדות ביטוח יכולה לעלות לדיון במסגרת התביעות הייצוגיות. היות ובמערכות יחסים אלו מועברים מאות אלפי שקלים מהאזרחים לחברות מסחריות, בית המשפט נדרש לבחון האם הכל מתבצע בצורה תקינה ועל פי החוק.

      ב. הגבלים עסקיים – תחום ניירות הערך וחוק ההגבלים העסקיים מאפשרים לאזרחים לתבוע חברות אשר אינן מנהלות את ההשקעות בצורה הרצויה.

      ג. מפגעים סביבתיים – מלבד תביעות נגד גורמים פרטיים, אזרחים רבים בוחרים להגיש תביעות גם נגד מוסדות ציבוריים אשר פוגעים בסביבה.

      ד. שוויון זכויות – חלק גדול מהתביעות הייצוגיות מוגש בשם אוכלוסיות מוגבלות ובשל חוקים מפלים אשר אליהם נדרש בית המשפט להתייחס.

      המנגנון המקשה על ניהול התביעה

      מלבד המשאבים הדרושים לניהול התביעה והניסיונות של בתי המשפט לחסום את התביעות הייצוגיות, הבעייתיות נובעת גם מתוך המנגנון החוקי.

      עד לשנת 2006 קבעו תקנות סדר הדין האזרחי כי ניתן להגיש את התביעות הייצוגיות בצורה לא ברורה. באותה שנה נחקק חוק "תובענות ייצוגיות", אשר מטרתו להסדיר את מהלך התביעה ולהקל על כל הצדדים.

      מנגנון זה קובע כי יש לנהל פנקס תובענות ייצוגיות אשר יהיה פתוח לציבור. המטרה בניהול הפנקס היא לחשוף עוולות אשר עליהם החליט בית המשפט.

      תפקיד נוסף של פנקס זה הוא למנוע מצב בו ייערך דיון מקביל בכמה תובענות ייצוגיות זהות. המשמעות היא שכל מי שמעוניין להגיש בקשה לאישור התביעה הייצוגית חייב לוודא כי לא מתנהלת תובענה דומה.

      זה הוא מכשול העומד בפני תובעים רבים, אשר זקוקים לשירותיהם של עורכי דין המכירים את הפנקס ואף בקיאים באופיו של החוק.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף