Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    היכן ניתן לקבל ייעוץ משפטי חינם ללא עלות?

    במדינת ישראל ישנם פערים חברתיים וכלכליים גדולים ביותר. אחד הביטויים החזקים לכך הוא אי יכולתם של רבים לשכור את שירותיו של עורך דין לשם ייעוץ משפטי.

    היכן ניתן לקבל ייעוץ משפטי חינם ללא עלות?

    חלק מציבור זה, זכאי לקבל יעוץ משפטי חינם מטעם המדינה. יעוץ זה ניתן בעיקר במסגרת לשכות הסיוע המשפטי ברחבי הארץ. אולם, למרבה הצער, רבים אחרים, אינם עומדים בקריטריונים ועל כן, זקוקים למסגרות אחרות, אשר יעניקו ייעוץ משפטי ללא תשלום.

    תוכן עניינים

    זהו אחד מתפקידיה החשובים ביותר של לשכת עורכי הדין: מתן סעד משפטי למעוטי יכולת, אשר אינם זכאים לקבלת ייעוץ משפטי בחינם על ידי המדינה. הלשכה מפעילה את תכנית "שכר מצווה", אשר בה מתנדבים עורכי דין המעניקים ייעוץ משפטי ללא תשלום לזכאים.

    התכנית נועדה למעוטי יכולת אשר אינם זכאים לקבלת סיוע משפטי מהמדינה.

    נוסף לתכנית זו, ניתן לקבל ייעוץ משפטי בחינם גם בעמותות השונות הפועלות בארץ, כדוגמת עמותת ידיד המעניקה ייעוץ משפטי ללא עלות, בתחום הדיור.

    שכר מצווה – ייעוץ משפטי חינם

    לשכת עורכי הדין היא גוף מקצועי המכשיר עורכי דין ומפקח על עבודתם. עם זאת, הלשכה רואה חשיבות גדולה גם בפעילות למען הקהילה.

    על כן, מוגדר בחוק לשכת עורכי הדין כי אחד מתפקידי הלשכה הוא לתת סעד משפטי למעוטי יכולת, אשר אינם זכאים לקבלת ייעוץ משפטי על ידי המדינה.

    תכנית שכר מצווה, היא יוזמה של לשכת עורכי הדין, במסגרתה ניתן ייעוץ משפטי ללא תשלום בתחומי המשפט האזרחי. עורכי הדין המעניקים את הייעוץ, עושים זאת בהתנדבות ולא מקבלים כל שכר טרחה עבור הטיפול המשפטי.

    הייעוץ ניתן במרכזי הזכויות של התכנית וישנם חמישה מרכזים ברחבי הארץ.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      חשוב להדגיש כי קבלת ייעוץ משפטי על ידי עורכי דין של שכר מצווה, נועד למעוטי יכולת, אשר אינם עומדים בתנאי הזכאות לקבלת יעוץ משפטי בחינם, על ידי המדינה. כך, מגדילה הלשכה באופן משמעותי מאוד את מספר האנשים אשר מקבלים יעוץ משפטי ללא עלות.

      לשכות הסיוע המשפטי – יעוץ משפטי חינם

      חלק מן הציבור אשר ידו אינה משגת לשכור את שירותיו של עורך דין, זכאי לקבל ייעוץ וייצוג משפטי בחינם על ידי המדינה. ייעוץ זה ניתן בחמש לשכות ברחבי הארץ, הפועלות על פי חוק הסיוע המשפטי.

      קבלת ייעוץ משפטי במסגרת זו, מותנית בעמידה בתנאי הזכאות כאשר הלשכה לסיוע משפטי, בוחנת בעיקר את רמת ההכנסה של הפונה.

      בקשות רבות לקבלת ייעוץ משפטי, נדחות מן הטעם כי המבקשים אינם עומדים בקריטריונים של משרד המשפטים. כאשר הבקשה נדחית, ניתן לפנות למסגרות אחרות כדוגמת שכר מצווה ועמותות שונות.

      מבקשים אשר עומדים בתנאי הזכאות, יפנו לאחת מחמש הלשכות, על פי מקום המגורים. הייעוץ והייצוג ניתנים על ידי עורכי דין חיצוניים העובדים עם הסיוע המשפטי.

      ייעוץ משפטי חינם – עמותות

      לצדן של לשכות הסיוע המשפטי ותכנית שכר מצווה, פועלות גם עמותות שונות המעניקות ייעוץ משפטי ללא עלות.

      חשיבותן של העמותות היא גדולה מאוד שכן, מלבד הסיוע המשפטי שהן מציעות לפונים, הן פעילות חברתית ושותפות להליכי חקיקה בתחומים בהם הן פועלות.

      אחת העמותות הבולטות היא עמותת "ידיד" המעניקה ייעוץ משפטי בחינם בעיקר בתחום הדיור, מפעילה תכניות חברתיות ופרויקטים קהילתיים.

      כל אחת מן העמותות מעניקה סיוע בתחום משפטי אחר, אך לכולן שלוש מטרות משותפות:

      1. מתן ייעוץ משפטי בחינם: ראשית לכל, מבקשות העמותות לסייע לפונים במתן ייעוץ משפטי ללא תשלום. הייעוץ ניתן על ידי עורכי דין העובדים לרוב בהתנדבות.

      2. קידום האוכלוסיות החלשות: העמותות מבקשות לעשות שינוי חברתי ולקדם את האוכלוסיות החלשות הן במישור הכלכלי והן במישור החברתי.

      3. העלאת המודעות: הגברת המודעות לזכויות ומתן כלים להתמודד עם מגוון רחב של בעיות, בין השאר, משפטיות.

      ייעוץ משפטי חינם

      הכוונה משפטית ברשת

      קבלת ייעוץ משפטי אישי, מצריכה פנייה אל אחת מן המסגרות שפורטו לעיל. רק בהן ניתן לקבל טיפול משפטי מלא של ייעוץ וייצוג בחינם וללא עלות. אולם, ניתן גם להיעזר במידע ובכלים הנמצאים באינטרנט. בין השאר, אפשר לפנות בשאלות לפורומים משפטיים ברשת, שם עונים עורכי דין מומחים על שאלות בתחום בו עוסק הפורום. עורכי הדין משיבים לשאלות תוך זמן קצר ותשובותיהם קצרות וברורות.

      עבור מי שמבקש לקבל אינפורמציה על הליכים משפטיים מסוימים, מושגים מעולם המשפט וכיו"ב, עומדים לרשותו מאמרים רבים באינטרנט, בתחומים השונים. חשוב להבהיר כי כל אלו אינם מחליפים ייעוץ משפטי אישי ופרטני של עורכי דין ובכל בעיה משפטית, יש לפנות לייעוץ.

      משרד המשפטים מפעיל חמש לשכות של סיוע משפטי בישראל. מי שאינו זכאי לקבל ייעוץ משפטי בחינם דרך הלשכות, יכול לפנות לתכנית שכר מצווה של לשכת עורכי הדין או לאחת מן העמותות המעניקות ייעוץ משפטי ללא תשלום.

      ייעוץ משפטי חינם - שאלות נפוצות

      מהי הזכות לייעוץ משפטי חינם דרך הסיוע המשפטי?

      הזכות לייעוץ משפטי חינם דרך הסיוע המשפטי למעשה מאפשרת לאזרחים דלי אמצעים לפנות לייעוץ משפטי מבלי לשלם על כך.
      ישנם מספר תנאים שצריך לעמוד בהם כדי להיות זכאי לייעוץ משפטי חינם דרך הסיוע המשפטי: המבקש צריך להיות בעל זיכוי לזכות בתביעה, הנושא צריך להופיע ברשימה הסגורה של הנושאים שאפשר לקבל בהם סיוע משפטי (בין נושאים אלה: דיני משפחה, פשיטת רגל, נושאי תעסוקה וצרכנות), וכן שווי רכוש המבקש הניתן למימוש/מאפשר קבלת הלוואה, אינו עולה על פי שלושה מהשכר הממוצע במשק, ואם משפחתו של המבקש מכילה 3 נפשות לכל היותר, גובה הכנסת בני המשפחה (ברוטו) הוא עד 67% מהשכר הממוצע במשק, ולכל נפש מעל ל-3 יש תוספת בת 6%.

      מהו ייעוץ משפטי מטעם הסנגוריה הציבורית?

      ייעוץ משפטי מטעם הסנגוריה הציבורית הוא ייעוץ משפטי בתחום הפלילי, הניתן בחינם לנאשמים בעלי מוגבלות (חירשים/עיוורים/אילמים/חולי נפש/לוקים בשכלם), קטינים, חסרי אמצעים שמואשמים בעבירה שהעונש עליה הוא 5 שנות מאסר ומעלה, נאשמים בעבירה שדין המבצע אותה הוא 10 שנות מאסר ומעלה בבית המשפט המחוזי, נאשמים שהתביעה דורשת להטיל עליהם מאסר בפועל, שהוזמנו לדיון במסגרת "יום הקראות" וכל יתר הנאשמים שיש למנות עבורם סנגור ציבורי לפי הוראת בית המשפט. בנוסף, לייעוץ משפטי מטעם הסנגוריה הציבורית זכאים גם עצורים – קטינים, חסרי אמצעים שעצורים לצורכי חקירה ומי שהוגשה נגדם בקשת מעצר עד סיום ההליכים נגדם.

      מהו ייעוץ משפטי מטעם שי"ל?

      ייעוץ משפטי מטעם שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) מייעץ ומכווין את האזרחים בכל הנוגע לזכויותיהם וחובותיהם מעצם היותם אזרחים. השירות פועל במסגרת משרד הרווחה והביטחון החברתי והוא ניתן בחינם.

      מהו הייעוץ המשפטי מטעם נעמ"ת?

      הייעוץ המשפטי מטעם נעמ"ת מתמקד בייעוץ להורים ובעיקר לנשים בכל הקשור לדיני משפחה וירושה, כמו דיני המעמד האישי. כתוצאה מכך, הייעוץ המשפטי מטעם נעמ"ת נוגע בנושאים כמו נישואין, גירושין, מזונות, אלימות במשפחה, אפליית נשים בתנאי עבודה, פיטורין בהיריון, הסכמי הפרייה, הסכמי הורות וכדומה.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף