Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    מה חמור יותר? נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים?

    במאמר הבא נסביר מדוע חשוב להבחין בין נהיגה בשכרות לבין נהיגה תחת השפעת סמים, ונביא דוגמא למקרה בו ההבדלים בין סעיפי האישום עשויים להיות קריטיים.

    מה חמור יותר? נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים?

    על מנת לענות על השאלה האם נהיגה בשכרות חמורה יותר מאשר נהיגה תחת השפעת סמים יש להבין כיצד מגדיר החוק כל אחד מהמקרים.

    תוכן עניינים

    אדם הנוהג בשכרות צפוי לעונש מינימום של פסילת רישיון לשנתיים לפחות, זאת בנוסף לכל עונש אחר. לעומתו, אדם הנוהג תחת השפעת סמים צפוי לעונש מינימום של פסילת רישיון לשלושה חודשים בלבד. על פניו נדמה כי לפחות מהבחינה הזו נהיגה תחת השפעת סמים פחות חמורה מאשר נהיגה בשכרות, אך לא כך הם פני הדברים.

    בדיקת הסמים והאלכוהול בגופו של הנהג

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הבעייתיות בהשוואה בין נהיגה תחת השפעת אלכוהול ונהיגה תחת השפעת סמים נעוצה באופן הבדיקה.

      בעוד את הנהיגה תחת השפעת אלכוהול ניתן לבחון על פי בדיקת מאפיינים או בדיקת נשיפה, בית המשפט קובע כי הימצאות סמים בדמו של הנהג לאו דווקא מעידה על נהיגה תחת השפעה שלהם.

      על פי החוק נהג נחשב שיכור במידה ובגופו נמצא אלכוהול בריכוז קבוע מהסף המירבי – 50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם או 240 מיקרוגרם בבדיקת אוויר נשוף. מנגד, החוק מתייחס אל אדם הנוהג תחת השפעת סמים כאדם שיכור ולכן הימצאותו של סם מסוכן או תוצרי חילוף של סם מסוכן בגופו של אדם בכל כמות הופכת אותו ל"שיכור".

      אך אין די בכך, משום שעל התביעה להוכיח כי נהיגתו אכן הושפעה מהסמים. ראיות על אופן הנהיגה, על מועד השימוש בסם, על סוגו של הסם ועל תכונותיו הספציפיות עשויות להשפיע על חומרת הענישה.

      מדוע חשוב להבחין בין סעיפי האישום?

      ההבחנה בין נהיגה תחת השפעת אלכוהול או תחת השפעת סמים חשובה לצורך קביעת סעיף האישום.

      חומרת העונש גם היא נגזרת מהשאלה האם הנהג היה תחת השפעת אלכוהול או סמים. לדוגמא, נהג אשר מקפח את חייו של אדם כשהוא נמצא תחת השפעת סמים יכול להיות מואשם בהריגה לעומת נהג בשכרות אשר מואשם בנהיגה ברשלנות.

      מרכיב הפזיזות והמודעות לתוצאה הוא זה שיקבע האם אכן מדובר על הריגה ועונש מירבי של עד 20 שנות מאסר או על נהיגה ברשלנות ועונש מירבי של עד 3 שנות מאסר. המשמעות עצומה ובחירת סעיף האישום נמצאת בידי התביעה. עבירת נהיגה תחת השפעת סמים בנסיבות מסוימות מביאה לענישה מקלה, אך בנסיבות אחרות דווקא מביאה לענישה מחמירה במיוחד.

      ראיות אשר אותן ניתן להציג בבית המשפט

      לסיכום, קשה לקבוע באופן חד משמעי האם הנהיגה בשכרות היא חמורה יותר מאשר נהיגה תחת השפעת סמים משום שיש לבחון את הנסיבות של כל מקרה. מבחינת בתי המשפט, מספר כלים עשויים לעזור בהכרעת הענישה ובהתייחסות אל הנהג:

      א. היסטוריית ענישה – נהגים בעלי עבר של נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול מוענשים בצורה חמורה יותר מאשר נהגים להם אין עבר כזה.

      ב. תנאי הבדיקה – על מנת שבדיקת הנשיפה של האלכוהול תהיה תקינה נדרשים מספר תנאים. במידה ותנאים אלו אינם מתקיימים יכול הנהג לטעון לתוצאות מוטות.

      ג. בדיקת מאפיינים – זו היא בדיקה אותה רשאים לבצע השוטרים על מנת לוודא נהיגה תחת השפעת אלכוהול. בדיקה זו אינה רלוונטית לנהיגה תחת השפעת סמים, אך ישנם מאפיינים חיצוניים כמו הליכה, מראה מוזנח וכדומה אשר עשויים לעמוד לרשות התביעה כראיה.

      כדאי להתייעץ עם עורך דין הבקיא בדיני תעבורה בכל סיטואציה של תביעות נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. הענישה המחמירה והאכיפה מביאים לאישומים רבים, אך ניתן להתמודד איתם בבתי המשפט.

      *למידע והתייעצות בנוגע לתאונות דרכים: פורום תאונות דרכים

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף