Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    נוהל דיון גירושין ברבנות – הסבר והכוונה

    גירושין של בני זוג יהודים בישראל מתבצעים בבית הדין הרבני. במאמר הנוכחי נסביר כיצד מתנהלים גירושין בבית הדין הרבני, ונפרט את שלבי הגירושין – מפתיחת התיק ועד לסיום טקס הגירושין. מדריך למתגרש.

    נוהל דיון גירושין ברבנות – הסבר והכוונה

    תוכן עניינים

    פתיחת תיק ברבנות

    הדבר הראשון שיש לעשות כשמחליטים להתגרש, הוא מה שמכונה: לפתוח תיק.

    לשם כך יש לגשת לבית הדין הרבני באזור מגורי בני הזוג, ולהגיש 'בקשה בהסכמה לגירושין' – במידה והגירושין בהסכמת שני בני הזוג, או 'תביעה לגירושין' – במקרה שרק אחד מבני הזוג רוצה להתגרש. יחד עם הבקשה/תביעה יש למלא טופס פרטים אישיים של בני הזוג.

    הבקשה כרוכה בתשלום אגרה, אך ניתן לפנות לבית הדין בבקשה לפטור או הנחה בתשלום האגרה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בגירושין שלא בהסכמה – בית הדין דורש עילות גירושין

      במידה ושני בני הזוג רוצים להתגרש, בית הדין בדרך כלל לא יעכב בעדם. אך במידה ורק אחד מהם רוצה להתגרש – מה שאומר שמדובר ב'תביעת גירושין' ולא ב'בקשה בהסכמה' – בית הדין לא מאפשר להתגרש בנקל ודורש שיתקיימו 'עילות גירושין'.
      עילות גירושין ברבנות הן רשימה של סיבות שבית הדין רואה אותן ככאלה שמצדיקות גירושין. 'חוסר התאמה' או סתם אי רצון להמשיך את הנישואין לא מהווים עילה בבית הדין.

      בין העילות שבית הדין עשוי לקבל: מחלה פיזית או נפשית של אחד מבני הזוג, שמפריעה לנהל חיי נישואין תקינים. מום שאינו מאפשר לקיים יחסי מין. בעיות פוריות. סירוב לקיים יחסי מין. בגידה. התמכרות לאלכוהול או סמים. ועוד.

      הסכם גירושין או פסיקה של בית הדין

      הסמכות השיפוטית המקורית לדון בנושאים הקשורים לגירושין, מסורה לבית המשפט לענייני משפחה. אך במידה ונעשתה 'כריכה' של שאר הנושאים בגירושין – כלומר, מגיש הבקשה/תביעה ביקש מבית הדין לדון גם בשאר הנושאים – בית הדין קונה סמכות שיפוטית לדון בשאר הנושאים הכרוכים.

      במצב כזה ניתן להגיע להכרעה בשני דרכים: או על ידי הסכם גירושין – במקרה שישנה הסכמה, או על ידי פסיקה של בית הדין – במקרה שאין הסכמה.

      במידה והצדדים הגיעו לעמק השווה בכל הנושאים העומדים על הפרק, עליהם להגיש לבית הדין הסכם גירושין שחתום על ידיהם.

      בית הדין עובר על ההסכם, מוודא שהכל כשורה, ועשוי להעיר הערות וכן לדרוש תקון של סעיפים בהסכם. לאחר שבית הדין מאשר את ההסכם וחותם עליו – ההסכם הופך להיות מחייב ומקבל תוקף של פסק דין.

      לעומת זאת כשהצדדים לא מגיעים להסכמה, על בית הדין להיכנס לעובי הקורה ולהכריע בעצמו בכל אחת מהסוגיות.

      סידור הגט

      לאחר אישור הגירושין וההכרעה בנושאים הנלווים, מגיע טקס הגירושין עצמו. טקס הגירושין הוא טקס דתי שמתנהל לפי המסורת היהודית, ועשוי לארוך כמה שעות.

      בשלב הראשון בית הדין עורך בירור שמות בכדי לוודא ששמות המתגרשים הכתובים בגט זהה לעומדים לפניו, ולאחר מכן עושה 'ביטול מודעות'. [ביטול מודעות היינו אמירה של הבעל שהוא מבטל הודעות שמסר בעבר שנוגדות את הרצון להתגרש. החשש הוא שהבעל הודיע לפני שהגיע לבית הדין, שמעשיו בבית הדין אינם נעשים ברצונו החופשי].

      השלב הבא הוא שלב כתיבת הגט. בית הדין מורה לסופר לכתוב את הגט על פי דקדוקי ההלכה היהודית. בשלב הזה עיקר העבודה היא של הסופר והעדים.

      לאחר מכן מגיע השלב האחרון: מסירת הגט. בית הדין מורה לבעל למסור את הגט לידי האשה, ולאשה לקבל את הגט בידיה, להניחו תחת בית שחיה וללכת עמו כמה צעדים.

      מסירת הגט לאשה היא למעשה האקט שמסיים את הגירושין ומתיר את הנישואין.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף