Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    על טרום התמחות ועל סטאז במשפטים

    קבלת רישיון לעריכת דין, דורשת את סיומו של תואר ראשון במשפטים, תקופת סטאז וציון עובר בבחינות הלשכה.

    על טרום התמחות ועל סטאז במשפטים

    בחודש אוגוסט 2008, יצא לאור תיקון לכללי ההתמחות, אשר חל על סטודנטים למשפטים שמועד התמחותם הנו בשנת 2014 ואילך. התיקון קובע כי לא ניתן יהיה לראיין סטודנט למשפטים להתמחות, לפני חודש מרץ של שנת הלימודים השלישית.

    תוכן עניינים

    מטרתו של תיקון זה הייתה לשנות את המצב הנוהג במקצוע עריכת הדין, על פיו, החלו סטודנטים למשפטים, לחפש סטאז כבר בשנת הלימודים הראשונה.

    מצב דברים זה יצר לחץ גדול מאוד על הסטודנטים ועל משרדי עורכי דין, כאחד, שלא לצורך.

    חששם של סטודנטים רבים כי לא ימצאו מקום לסטאז, עקב ההצפה, הוביל אותם לסגור מקום התמחות כבר בשנה הראשונה, כארבע שנים לפני מועד ההתמחות. המשרדים מצדם, חששו לאבד מועמדים טובים ועל כן, החלו לראיין סטודנטים משנה א' של הלימודים.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אט אט נוצרה התובנה כי נוהג זה איננו מטיב עם מקצוע עריכת הדין כלל, היות שהוא יוצר התחייבויות ששני הצדדים מתקשים לעמוד בהן.

      במה דברים אמורים? כיצד מתקבלים למשרד טוב? האם כדאי לחפש טרום התמחות??

      סטאז במשפטים – מתי ואיך?

      תקופת ההתמחות בעריכת דין, מתחילה עם סיום התואר, בחודש מרץ או בחודש ספטמבר, על פי בחירתו של המתמחה.

      אין ספק כי כדאי, מבחינת נוחות לוח הזמנים, לחפש סטאז, לפני סיום התואר, כך שניתן יהיה להתחיל את ההתמחות, בסמוך לתום הלימודים.

      אולם, מספרם הגדול של סטודנטים למשפטים הלומדים כיום, הוליד נוהג על פיו, מתחילים הסטודנטים לחפש סטאז כבר בשנת הלימודים הראשונה.

      נוהג זה איננו נובע משיקולים מקצועיים, אלא מתוך לחץ וחשש כי לא תימצא מסגרת להתמחות.

      בחירת סטאז צריכה להיות מונעת משיקולים מקצועיים ובראשם – התחום המשפטי בו רוצה המועמד להתמחות.

      מטבע הדברים, סטודנט בשנתיים הראשונות ללימודיו, איננו יכול לבחור תחום התמחות, משאיננו נחשף עוד למרבית התחומים המשפטיים. אם יתחייב למשרד עורכי דין בשלב זה, הרי שבחירתו תתבסס בעיקר על חששות ולא על עניין מקצועי.

      נוסף על זאת, ההתחייבות נעשית כלפי העתיד הרחוק – ארבע שנים קדימה וזהו איננו מצב ריאלי עבור הסטודנט ועבור המשרד.

      התיקון לכללי ההתמחות קובע כי יש לראיין מועמדים להתמחות, רק בחציה השני של השנה השלישית. קביעה זו מאפשרות לסטודנט, לעשות בחירה מקצועית טובה יותר של תחום סטאז ולמשרדי עורכי הדין, לקבל התחייבות ריאלית להתמחות.

      רוצים להתקבל? כללי ברזל!

      חלומו הראשון של כל סטודנט למשפטים, המבקש להיות עורך דין, הוא להתקבל למשרד עורכי דין טוב. אין ספק כי ישנה תחרות גדולה בין הסטודנטים, המבקשים, כל אחד, למצוא סטאז המתאים לו.

      קבלת זימון לראיון זה הצעד הראשון, אך כיצד מתקבלים?

      1. עבודת הכנה: ראשית, חשוב לעשות עבודת הכנה לראיון הכוללת הכרת תחומי ההתמחות של המשרד.

      2. ראיונות קודמים: משרדי עורכי דין עורכים בדרך כלל, ראיונות של סטאז או טרום התמחות, בימים סמוכים. כדאי לשאול, סטודנטים אחרים או מתמחים שהיו בראיון במשרד, מה נשאלו, כדי להתכונן טוב יותר.

      3. נתונים מיוחדים: חשוב להתבלט בין שאר המועמדים, שהרי משרדי עורכי דין מראיינים, עשרות סטודנטים למשפטים. כאשר יש נתון מיוחד למועמד, כדאי להזכיר אותו בראיון, גם אם הוא מצוין בקורות החיים. למשל, פעילות התנדבותית, ציונים גבוהים, במיוחד בקורסים הרלוונטיים לתחומי המשרד, עוזרי מחקר של מרצים וכדומה.

      4. ייצוגיות: יש להקפיד להגיע לראיון סטאז או טרום התמחות, בלבוש אלגנטי ומסודר.

      טרום התמחות – כדאי או לא כדאי?

      בקרב משרדי עורכי דין רבים, ישנה דרישה לטרום התמחות, כתנאי להמשך סטאז במשרד. דרישה זו נובעת מן הרצון להכיר טוב יותר את המועמד, טרם התחייבות להתמחות, כמו גם מקסום הפוטנציאל הגלום בסטודנט, לאור התקופה הקצרה של ההתמחות.

      טרום התמחות מטיב מאוד גם עם הסטודנט, היות שהוא מאפשר לו להכיר את המשרד ואת תחומי העיסוק שלו, ללא שמוטל עליו עומס עבודה של סטאז.

      היה וקיים העדר התאמה אישי או מקצועי, סביר כי יתגלה בשלב זה וכך, יוכל הסטודנט למצוא משרד אחר המתאים לו.

      טרום התמחות יכולה להיות גם עבודה סטודנטיאלית ללא כל קשר אל סטאז. סטודנטים רבים מגיעים למשרד לשם טרום התמחות ואת הסטאז עצמו, עושים במשרד אחר.

      האם טרום התמחות תמיד כדאי?

      הדבר תלוי ברצונו האישי של הסטודנט ואין הכרח כלל לעשות טרום התמחות. ראשית, ישנם משרדים אשר אינם דורשים זאת ואף אינם מעוניינים בכך.

      שנית, עבור סטודנטים רבים, אין המדובר בעבודה נוחה לתואר ולכן, מעדיפים הם לעבוד בתחום אחר ולהגיע לתקופת סטאז בתום הלימודים.

      בחירת סטאז צריכה להיעשות משיקולים מקצועיים בלבד ולא מתוך חשש ולחץ. על כן, מטיבים כללי ההתמחות החדשים עם ציבור הסטודנטים, הקובעים כי ראיונות להתמחות, יתקיימו רק לאחר סיום חציה הראשון של שנת הלימודים השלישית. טרום התמחות יכולה לתרום רבות לסטודנט, אך היא איננה חובה.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף