Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    תביעות ייצוגיות נגד חברות ביטוח

    *לייעוץ מקוון בנושאי תביעות ייצוגיות, שאל אותנו בפורום תביעות ייצוגיות

    תביעה ייצוגית היא תביעה בה אדם אחד מגיש תביעה בשמם של נפגעים רבים. תביעה זו אפקטיבית במיוחד במקרה של לקוחות שנפגעו מחברה גדולה. במאמר הנוכחי אסקור תביעות ייצוגיות שהוגשו כנגד חברות הביטוח.

    תביעות ייצוגיות נגד חברות ביטוח

    מי מאתנו לא נתקל בסיטואציה בה חברה גדולה וחזקה פוגעת בכיס שלנו ומותירה אותנו חסרי אונים. לפעמים זו חברת סלולר, לפעמים זו חברת ביטוח ולפעמים זו חברה אחרת – אך הצד השווה שבהן זו העובדה שכוחן גדול לאין עורך מכוחו של הלקוח, אשר מתקשה להתמודד עמן.

    תוכן עניינים

    זאת ועוד, במקרים מסוימים, חברות אלה אינן פוגעות בכיסו של לקוח אחד, אלא מפזרות את הפגיעה על כלל הלקוחות שלהן.

    לפעמים מדובר בגביית יתר של שקלים בודדים בלבד, אך כאשר הם נגבים מכלל הלקוחות, הסכום המצטבר הוא גבוה מאד. במקרים כאלו, לכל לקוח בפני עצמו אין אינטרס לתבוע את החברה, שכן השקלים הבודדים שהוא הפסיד אינם מצדיקים היגררות לתביעה משפטית ארוכה ומתישה. כך החברות יכולות להמשיך בשלהן, בידיעה שאף לקוח לא יטריח את עצמו לתבוע אותן על כמה שקלים של גביית יתר.

    בדיוק לשם כך נחקק חוק תובענות ייצוגיות הקובע כי אזרח אחד יכול לתבוע חברה בשם לקוחות רבים בסכום הפגיעה בכלל הלקוחות. על פי החוק, אם תאושר התביעה, גובה סכום הפיצוי שיתקבל יהיה בסכום הפגיעה בכלל הלקוחות, ומגיש התביעה יזכה לאחוזים גבוהים בשל טרחתו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      תביעה ייצוגית כנגד 4 חברות ביטוח בסך 2.33 מיליארד ₪

      אחת התביעות הייצוגיות הגדולות שהתפרסמו בשנה האחרונה היא תביעה ייצוגית כנגד 4 חברות ביטוח שהוגשה לבית משפט המחוזי מרכז.

      התביעה הוגשה כנגד החברות מגדל, כלל, מנורה-מבטחים והראל, בגין גביית דמי ניהול המכונים "גורם פוליסה" מבלי לידע את המבוטחים. סכום התביעה המקורי עמד על 2.33 מילארד ₪ (!).

      לאחר גישור אצל שופטת בית המשפט העליון בדימוס טובה שטרסברג כהן ופרופ' שרון חנס, הגיעו הצדדים לפשרה במסגרתה חברות הביטוח ישלמו 100 מיליון ₪, אשר יחולקו ביניהן באופן הבא: 44.5 מיליון ₪ – חברת מגדל, 26.5 מיליון ₪ – חברת כלל, 15 מיליון ₪ – חברת מנורה-מבטחים, ו-14 מיליון ₪ – חברת הראל.

      אולם לאחר מספר חודשים, ובעקבות חוות דעתו של הבודק מטעם בית המשפט שקבע כי סיכויי התביעה גבוהים, המליץ שופט בית המשפט המחוזי, עופר גרוסקופף, לחברות הביטוח להעלות את סכום הפיצוי לסך: 365 מיליון ₪.

      בית המשפט: חברות הביטוח ישלמו 33 מיליון ₪

      בתביעה ייצוגית אחרת שהוגשה, הפיצוי המבוקש בכתב התביעה עמד על סכום 'צנוע' של46.6  מיליון ₪. את התביעה הגיש בעל המניות מיקי ספרא בשנת 2011 כנגד החברות מ.ת.מ ומאגרי בנייה, בגין מניפולציות בקניית המניות. התביעה אושרה על ידי בית המשפט בשנת 2014.

      בשנת 2016 הוגשה לאישור בית המשפט הצעת פשרה שהושגה בין הצדדים, לפיה הנתבעים ישלמו 33 מיליון ₪ לבעלי המניות. סכום זה, אגב, כולל את שכר טרחת עורך הדין ואת שכרו של מגיש התביעה.

      הרתעה כנגד החברות הגדולות

      כפי שניתן לראות מהדוגמאות לעיל, תביעה ייצוגית היא מנוף אפקטיבי ביותר כנגד החברות הגדולות. תביעות בסכומים כה גבוהים מהוות איום משמעותי גם על החברות הגדולות ביותר.

      התועלת בתביעות ייצוגיות מסוג זה היא כפולה: ראשית, הכסף שנפסק בתביעה מוחזר ברובו לציבור הנפגעים, שמפוצה על העוול שנעשה לו. שנית, תביעות אלה מהוות הרתעה עבור חברות אחרות, שיחשבו פעמיים לפני שהן פוגעות בלקוחות שלהן.

      *לייעוץ מקוון בנושאי תביעות ייצוגיות, שאל אותנו בפורום תביעות ייצוגיות

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף