Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    תפקידה של הרבנות הראשית בישראל

    תפקידה של הרבנות הראשית בישראל

    תוכן עניינים

    ההיסטוריה של הרבנות הראשית

    ההקמה של רבנות ראשית עבור היהודים, הייתה עוד לפני הקמה בפועל של מדינת ישראל, וראשיתה למעשה בהקמתו של המנדט הבריטי בא"י.

    הבריטים רצו לקדם גוף יהודי-אוטונומי שיוכל לשפוט בעיקר בדיני אישות, ובכך גם יפטרו את הבריטים מעיסוק בנושא, וגם יעודדו ממשל עצמי של היהודים (שכן זו הייתה מטרת המנדט). המודל הנ"ל, החליף למעשה את התפקיד של החכם באשי שהיה הרב האחראי על המוסדות היהודיים, תחת השלטון העות'מאני. נהוג לחשוב לעתים, כי החלוקה לפי רב אשכנזי ורב ספרדי נעשתה בחסות מדינת ישראל אולם אין זה נכון – כבר המנדט הבריטי הכיר (בזכות יועציו היהודיים) בחשיבות של הקהילה האשכנזית והספרדית ביחד ולחוד.

    כך כבר מראשיתה היו בתוך רבנות שני רבנים – הרב האשכנזי הראשון היה הרב קוק המפורסם, והרב הספרדי הראשון היה הרב יעקב מאיר, ושניהם החלו לכהן למן תחילת שנות ה20.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      עם הקמתה של מדינת ישראל, כחלק מהסכם הסטטוס קוו, הוחלט כי הרבנות הראשית היא הקובעת באופן מכריע בדיני אישות עבור כלל היהודים, כאשר המבנה הכללי שלה נשמר. בתחילה היו בה שישה חברים בלבד (כולל שני הרבנים הראשיים), ולמן שנות ה80 היא כוללת כ16 חברים שונים – רובם רבנים ראשיים של ערים ומועצות מקומיות.

      מהם תפקידיה של רבנות בישראל?

      1. דיני כשרות – אחד מהתפקידים רבי הכוח ביותר של רבנות בישראל, הוא בכל הקשור לכשרות בתוך הארץ וגם מחוצה לה. הרבנות ממנה משגיחי כשרות, שהם המקפידים על הכשרות גם בגופים ממלכתיים (בהם הכשרות מחויבת מהחוק) וגם בגופים פרטיים המעוניינים לקבל תעודת כשרות. הרבנות אף מפקחת על ייבוא של מזונות כשרים לארץ, ובפרט על ייבוא של בשר כשר.

      2. פיקוח על בית הדין הרבני – בישראל כידוע קיים בית הדין הרבני, אשר בו יושבים דיינים. לבית הדין הרבני יש כוח רב בכל הנוגע לדיני אישות – נישואין, גירושין, חלוקת ירושה וכיו"ב. תפקיד חשוב מאד של רבנות הוא גם למנות את הדיינים, וגם לפקח על עבודתם. לכן בין השאר נקבע כי שני הרבנים הראשיים הם גם השופטים הבכירים בבית הדין הרבני העליון.

      3. שירות לציבור – בתור גוף רבנות גדול וחזק מאד, קיימת אחריות מיוחדת על הרבנות הראשית לתת שירות לציבור המאמינים. הרבנות מפרסמת מפעם לפעם שו"תים בנושא הלכות שונות הקשורות לחיי היום יום. מידי פעם הרבנות מוציאה הודעות יזומות מטעם עצמה בנוגע להלכות. כמו כן עוסקת הרבנות בקירוב לבבות, ובניסיון לגרום לאורח חיים יהודי יותר בקרב תושבי המדינה.

      מי חבר במועצה?

      בתוך רבנות, יש כאמור כ16 חברים שונים. בראש הרבנות עומד כיום הרב הראשי האשכנזי יונה מצגר (הרב עמאר מכהן כראש בית הדין הרבני, והשניים מתחלים ביניהם ברוטציה כל כמה שנים).

      באופן אוטומטי חברים ברבנות הראשית גם הרבנים של הערים הגדולות: ירושלים, ת"א, חיפה ובאר שבע.

      כמו כן, חברים עוד עשרה רבנים, בעיקר רבני ערים, יישובים, או גופים גדולים במיוחד (כמו רב המכון לרפואה משפטית). החלוקה גם כאן היא כי חמישה יהיו אשכנזים וחמישה ספרדים. עד לשנה האחרונה, הרב הצבאי הראשי היה בגדר משקיף בלבד, אך בתיקון שנעשה הוחלט שאם הרב כשיר להיות רב של עיר ברמה התאורטית – הוא כשיר להיות גם חבר ברבנות, ואכן כיום הרב הצבאי הראשי הוא גם חבר נוסף במועצה של רבנות.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף