Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    האם רופא יכול להישלח למאסר בגין רשלנות רפואית?

    בתי משפט בישראל אינם קובעים באופן אוטומטי אחריות פלילית על רופא שנמצא אשם ברשלנות. ראשית, חשוב לזכור כי תביעה בגין רשלנות רפואית היא למעשה תביעה אזרחית אשר מבוססת על עוולת הרשלנות. 

    האם רופא יכול להישלח למאסר בגין רשלנות רפואית?

    עוולה זו מופיעה בפקודת דיני הנזיקין ומהווה את ליבת התביעה בגין נזקי גוף אשר נגרמים כתוצאה מניתוחים, טיפולים, לידה, מעקב רפואי ועוד.

    כל אזרח בישראל רשאי להגיש תובענה נגד רופא או מוסד אשר לדעתו נושא באחריות נזיקית. עוולת הרשלנות מופיעה בסעיפים 35 ו-36 בפקודת הנזיקין ובה נקבעים היסודות לקיומה של רשלנות.

    תוכן עניינים

    יסודות אלו הם חובת הזהירות, קיום הנזק וקשר סיבתי ועובדתי ברור בין הפרת חובת הזהירות המוטלת על הרופא לבין הנזק שנגרם למטופל.

    יתרה על כך, החוק מבחין בין חובת הזהירות המושגית לחובת הזהירות הקונקרטית וטוען כי נדרשת הפרה של שתי החובות הללו על מנת למצוא רופא אשם ברשלנות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      רשלנות רפואית שלא כתוצאה מכוונת זדון

      הטלת אחריות פלילית על רופא רשלן אינה עניין שכיח וזאת בשל העובדה שיש לבחון כל מקרה באופן ספציפי. רשלנות רפואית באה לידי ביטוי בהתנהגות של רופא מול מטפל או מול בני המשפחה שלו.

      מנגד, בית המשפט יוצא מתוך נקודת הנחה כי הרשלנות אינה מתבצעת מתוך כוונת זדון.

      אלא אם כן התובע מוכיח אדישות או פעולה רשלנית בעלת דרגת חומרה גבוהה במיוחד, רוב בתי המשפט יחליטו על פיצוי כספי ולא יטילו אחריות פלילית. זו הסיבה לכך שרופאים אינם נשלחים למאסר וזאת למרות שהם נמצאים אשמים ברשלנות רפואית.

      מבחן הרופא הסביר

      לא כל טעות או פגיעה בגוף של המטופל הם תוצאה של רשלנות רפואית. לפעמים הנזק נלקח בחשבון מראש, או מהווה תופעת לוואי ידועה ומוכרת.

      התפקיד של רופא במקרה הזה הוא לקבל הסכמה מדעת על הטיפול, להזהיר את הרופא בדבר ההשלכות הצפויות ולהביא בפניו את כל המידע הרלוונטי לצורך קבלת החלטה יסודית ומאוזנת.

      את הפעולות של רופא בודק בית המשפט באמצעות הפעלת "מבחן הרופא הסביר". במבחן הזה המטרה היא להראות האם כל רופא היה מתנהג בצורה דומה בהינתן הנסיבות המופיעות בכתב התביעה.

      יתרה על כך, הרשלנות לא חייבת להיות במהלך הטיפול הרפואי עצמו ולעיתים קרובות היא תוצאה של אי מסירת מידע, הימנעות מעריכת בדיקה, אבחון לקוי של מחלה, מתן מרשם שגוי ועוד.

      דוגמאות למקרים בהם הוטלה על הרופא אחריות פלילית

      רק במקרים חמורים של רשלנות בוחרים בתי המשפט בישראל להטיל אחריות פלילית על רופאים, וכתוצאה מכך לקבוע גם תקופת מאסר.

      רשלנות רפואית חמורה מן הסוג הזה היא לדוגמא גרימת מוות למטופל. את הדוגמא הברורה ביותר לגרימת מוות ברשלנות ניתן למצוא בבית חולים "אסותא" בו בוצע ניתוח פשוט הכולל הרדמה לילדה בת 4.

      למרות האחריות המוטלת עליה, הרופאה ישבה על כסא בצד לאחר מתן זריקת ההרדמה, נרדמה בעצמה וכך גרמה למוות של הילדה. בית המשפט המחוזי בירושלים ראה בחומרה את המקרה וגזר על הרופאה עונש של לא פחות מ-8 שנות מאסר בפועל.

      יחד עם זאת, לא רק רשלנות רפואית המביאה למוות עשויה לגרור הטלת אחריות פלילית. גם במקרים בהם הרשלנות גורמת למטופל נזקים קשים ובלתי הפיכים ניתן לדרוש בכתב התביעה אחריות פלילית מהרופא.

      מומלץ להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום לגבי תביעות מן הסוג הזה, להכיר את הנסיבות היטב ולהיעזר בחוות של דעת של רופא מומחה התומך בטענות התביעה.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף