Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    פיצויים בגין הפרת חוזה

    פיצויים בגין הפרת חוזה

    מהו מצב של הפרת חוזה?

    בכל חוזה שאתם חותמים עליו, תמיד יהיו מספר סעיפים, אשר יתייחסו למצב שבו אחד מן הצדדים מפר את החוזה. זה יכול להיות בכל חוזה באשר הוא – בין אם מדובר על תחום הנדל"ן, תחום השותפות העסקית, תחום היזמות, או כל תחום אחר.

    צריך לזכור בסוף שעל כל חוזה חותמים שני צדדים – וכל אחד מהם יכול להפר את החוזה בכיוון אחר. במקרים של הפרת חוזה בעצם, החוזה צריך להגדיר שני דברים חשובים מאד: הראשון הוא מהי הפרת חוזה.

    חשוב מאד שחלק זה יהיה ברור ונהיר, שכן סכסוכים משפטיים הם לרוב סביב החלק הנ"ל שיכול להיות מעורפל. יש להגדיר בדיוק, מבחינת כל צד, מה ייחשב כהפרה מידית של החוזה. החלק השני שדורש הגדרה הוא הפיצויים הנדרשים. כלומר – אם צד אחד הפר את החוזה, הרי הוא מחויב לפצות את הצד השני בסכום כספי מסוים. השאלה הנשאלת היא כמובן על אילו פיצויים מדובר? יש היום שלושה סוגים שונים של פיצויים שמגיעים לכן, בגין מצב של הפרת חוזה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      סוגי הפיצויים שאפשר לקבל

      1. פיצויים חיוביים: פיצויים אלו נקראים גם פיצויי קיום, והם מתייחסים למעשה לפיצוי שמגיע לצד הנפגע, אשר אמורים להחזיר את המצב לקדמותו. לדוגמה, ניקח מצב שבו בחוזה שנחתם בין שני צדדים, מתחייב צד א' לשלם לצד ב' סכום חודשי קבוע של 500 ש"ח בעבור שירות מסוים. במצב של הפרת חוזה שבו צד א' לא שילם את הסכום החודשי – רשאי צד ב' לדרוש את אותם פיצוים חיוביים, שהם אותם 500 ש"ח אשר מגיעים לו מכוח קיומו של החוזה. מצב זה בעצם אמור בראש ובראשונה להחזיר את המצב לקדמותו.

      2. פיצויים שליליים: פיצויים אלו נקראים גם פיצויי הסתמכות. פיצויים אלו, מתקיימים במקרה שבו בעקבות הפרת חוזה, נגרם נזק נוסף לצד הנפגע, שהוא מעבר לאי קבלת התשלום. נחזור לאותה דוגמה מהסעיף הראשון: נגיד שצד ב' לא קיבל את אותו סכום של 500 ש"ח, ולכן לא היה יכול לעמוד בהוצאות אחרות שהיו לו כמו משכנתא, שכר דירה, תשלומי אשראי וכו'. במצב כזה, רשאי צד ב' לתבוע פיצויים שליליים בעקבות הפרת חוזה, שלמעשה יפצו אותו על כל אותם הוצאות שלא היה יכול לעמוד בהם משום שלא קיבל את הסכום הדרוש.

      3. פיצויים מוסכמים: הפיצויים המוסכמים הם חלק מסעיף אשר מופיע בתוך החלק של הפרת חוזה במסמך שעליו חתמתם. פיצויים אלו אינם קשורים לפיצויים החיוביים או השליליים שהוזכרו קודם לכן. אלו הם פיצויים אשר מגיעים באופן מיידי לצד הנפגע, מבלי שעליו להוכיח כי נגרם לו נזק מסוים. כל שעליו להוכיח – הוא שהתקיים מצב של הפרת חוזה. עם זאת, יש לציין כי בתי המשפט שדנים בנושאים אלו, יכולים להפחית בסכום הפיצויים המוסכמים, אם לדעתם הצד המפר כבר שילם פיצויים חיוביים ו/או שליליים, ותשלום נוסף של פיצויים מוסכמים על הפרה של חוזה הם כבר מוגזמים ואינם סבירים.

      להבין מה מגיע לכם

      באופן טבעי, רוב האנשים לא רוצים לחשוב על מצב שבו תתקיים הפרת חוזה, אפילו אם פיצויים יובטחו להם באופן אוטומטי. רובנו רוצים לשמור על יחסים תקינים עם האנשים שנמצאים איתנו בחוזה בעל תוקף משפטי. למרות זאת, תמיד צריך לראות שבחוזה שעליו אתם חותמים, קיימים סעיפים ברורים שמדברים על הפרות שונות של החוזה, פיצויים שמגיעים והגדרות של ההפרה. כך תוכלו לשמור על זכויותיכם.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף