Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    המעסיק לא הפריש לך לפנסיה? כך תפעל

    מדוע חובה על המעביד לשלם פנסיה לעובדיו? מה קורה במידה ולא שולמה פנסיה? האם ניתן לעקוב אחר ההפרשות באופן עצמאי? כל השאלות והתשובות שייתנו לך פיקחון בנושא ושקט פנסיוני, במאמר שלפניך.

    המעסיק לא הפריש לך לפנסיה? כך תפעל

    כל אדם המוגדר כשכיר בישראל זכאי להפרשת כספים לקרן הפנסיה שלו, ע"י המעסיק שלו. כלומר, החוק מחייב מעסיקים להפריש כספים לעובדיהם לקרן הפנסיה. אין זה משנה אם העובד מעוניין בכך או לא, זוהי חובת החוק. השאלה היא מה אפשר וניתן לעשות, במידה וגיליתם כי לא הופרשה לכם פנסיה ע"י המעסיק.

    תוכן עניינים

    על חובת ביטוח פנסיוני שמעתם?

    חובת ביטוח פנסיוני הוא בעצם צו ההרחבה לביטוח פנסיוני אשר פועל כחוק שנת 2008 ומטיל חובה על כל המעסיקים בישראל להפריש חיסכון פנסיוני לעובדיהם. עבור נשים מגיל 20 ועבור גברים מגיל 21.

    מה קורה אם העובד כבר משויך לקרן מסוימת?

    במידה והעובד כבר משויך להסדר פנסיוני כלשהו, כלומר יש לו קרן פנסיה או קופת גמל או ביטוח מנהלים ממקום העבודה הקודם שלו, או כתוצאה מהסדר שביצע באופן אישי, מחויב המעביד להמשיך את הרצף הביטוחי ולהפריש לחיסכון הפנסיוני אשר מבקש העובד. חשוב לציין,

    חל איסור חמור על המעסיק להתערב או להקשות בכל דרך בתהליך הבחירה של העובד, של מסגרת הקרנות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      במידה ולעובד יש הסדר פנסיוני קודם, מחויב המעסיק להפקיד לפנסיה לאחר שלושה חודשי עבודה באופן רטרואקטיבי. כלומר, ההפרשה תחל אחר שלושה חודשי עבודה ותכיל את שלושת החודשים הקודמים.

      במידה ואין לעובד הסדר פנסיוני קודם, מסבירה עורכת דין חני קורנז כי המעסיק מחויב להתחיל להפריד לקרן הפנסיה לאחר שישה חודשים.

      מה ניתן לעשות במידה ולא הופרשה פנסיה מצד המעביד?

      במידה ועובד מגלה כי לא הופרשו עבורו כספים לפנסיה כחוק, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לברר את העניין מול המעביד. לא אחת מדובר בטעות תמימה שנעשתה מצד מנהל/ת החשבונות ובבירור ראשוני ניתן לתקן.

      במידה ולאחר בירור נתגלה כי לא מדובר בטעות תמימה אלא בכוונת תחילה, הרי כי המעסיק עובר על החוק וצפוי לקנס או למאסר. משרד האוצר מספק מסגרת אליה ניתן לדווח, "קו הצדק הפנסיוני", ובמסגרת זו ניתן לקבל הנחיות וצעדים להמשך.

      מה חשיבות הרצף הביטוחי?

      רצף ביטוחי מתייחס למידת ההתמדה של הפרשות הפנסיה. החשבון הוא פשוט: ככל שנשמרת ההתמדה ונשמר הרצף, כך נשמרות זכויות העובד בפנסיה. אגב, גם אם ההפקדות שולמו בפועל באיחור, עדיין ניתן לציין את התאריך המקורי בו היו אמורות להיקלט, וכך לשמור על הרצף הביטוחי.

      עניין חשוב נוסף – אם המעסיק איחר לשלם, הוא מחויב להוסיף ריבית פיגורים עת ישלם.

      במידה ונקטע הרצף, הדבר יפגע בזכויות הפנסיה של העובד, והשאיפה היא להימנע מכך ככל שניתן, מכיוון שזה עשוי לפגוע בזכויות העובד במקרה של מחלה או תאונה, חס וחלילה.

      במידה ונקטע הרצף, הדבר יפגע בזכויות הפנסיה של העובד, והשאיפה היא להימנע מכך ככל שניתן

      מהו שיעור ההפקדה כחוק לקרן פנסיה?

      שיעור ההפקדה כחוק לקרן פנסיה עומד על 18.5% משכר העובד, ועל מקסימום של 22.8%. מדובר על עובדים שאין להם הסדר במסגרת הסכמים קיבוציים או הסכמים במגזר הציבורי.

      המספר הזה כולל שלושה מרכיבים:

      • הפרשות עובד – מינימום 6%, מקסימום 7%.
      • הפרשות מעביד – מינימום 6.5%, מקסימום 7.5%.
      • רכיב פיצויים – 6% מופרשים משכר העובד לרכיב הפיצויים, את היתר מפריש המעסיק.

      כיצד תוכלו לעקוב ולוודא שהמעסיק מפריש לפנסיה?

      ניתן לעקוב ולוודא שהמעסיק מפריש פנסיה, מבלי להיות תלוי במידה מהמעסיק או בבדיקה של תלוש השכר, באמצעות כניסה לאיזור האישי שלכם באתר האינטרנט של חברת הביטוח אליה משויכת הקרן. כל חברת ביטוח בישראל מעניקה שירות למבוטחיה באמצעות אתר אינטרנט בו ניתן לקבל פרטים אישיים בשקיפות מלאה, באיזור האישי.

      במידה והמידע לא ברור, ניתן ורצוי ליצור קשר עם חברת הביטוח ולקבל ממנה את כל המידע בצורה ישירה ומסודרת.

      חשוב לעקוב אחר הדוחות הרבעוניים מחברות הביטוח ולהיכנס לפחות 2-3 פעמים בשנה לאיזור האישי באתר של חברת הביטוח, על מנת לוודא שהפרת הפנסיה שלכם תקינה. במידה ולא, החוק מגבה אתכם לחלוטין ומסייע לכם בכל הצעדים שיש לבצע, לתיקון הטעות או העוולה.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף