Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
Lawyersnet_MainPic עורכי דין בישראל
פנייה לייעוץ אישי



    איך מחשבים פיצוי בגין כאב וסבל בעקבות תאונת דרכים?

    בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, או בקיצור בחוק הפלת״ד, נקבעו הזכויות לפיצויים עבור הנפגע, אם רק יוכיח כי נגרמו לו נזקים כתוצאה מתאונת הדרכים. הנפגע לא נדרש להוכיח אשמה של גורם כלשהו בתאונה. זהו הליך מהיר ופשוט יחסית לקבל פיצויים מחברת הביטוח.

    איך מחשבים פיצוי בגין כאב וסבל בעקבות תאונת דרכים?

    אבל מה קורה אם הנזק מתאונת הדרכים הוא שקוף, כלומר, לא נראה לעין, או לא מוגדר כנכות? בשביל הנזק הזה מסביר עו"ד תאונות דרכים תומר בכר כי נקבע סעיף מיוחד בחוק שנקרא כאב וסבל ועוגמת נפש. כדי להגדיל את הסיכויים לקבל את מלוא הפיצוי המגיע על פי חוק, מומלץ לפנות לטיפול רפואי מיד לאחר התאונה. בהתאם לצורך, כדאי לפנות לקבלת טיפול רגשי אם התפתח קושי רגשי בעקבות המעורבות בתאונה.

    תוכן עניינים

    לפי אילו גורמים מחושב הפיצוי בשל כאב וסבל בתאונת דרכים?

    תקנות הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים קובעות בכלליות, שלפי חומרת הפגיעה כך יוחלט גובה הפיצוי בגין כאב וסבל ועוגמת נפש. בשל הקושי לכמת כאב וסבל, ולהפוך אותם לפיצויים כספיים, כאשר מחשבים את הפיצויים הראויים, יש מספר גורמים אליהם מתייחסים:

    1. דרגת הנכות שנקבעה לנפגע אחרי התאונה.
    2. גיל הנפגע במועד התאונה.
    3. מספר ימי האשפוז.

    החישוב לפי הגורמים הללו נעשה מול תקרה של סכום מקסימלי שנקבע לפי חוק. זאת נעשה בשל העיקרון של אי-התעשרות מפגיעה בתאונת דרכים, אלא רק קבלת פיצויים ראויים על מלוא הנזק שנגרם לנפגע.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מהו הסכום המקסימלי שניתן לקבל על כאב וסבל לאחר תאונת דרכים – במידה שהוגדרה נכות?

      הסכום המקסימלי שניתן לקבל על סעיף כאב וסבל בנכות הוא 180,000₪ (הסכום מתעדכן על פי מדד המחירים לצרכן, כל חודש). זה אומר שאם נקבעה נכות בשיעור 10%, הנפגע יהיה זכאי ל10% מ-180,000₪, כלומר-18,000 ₪.

      חשוב לזכור שמרכיב הגיל משפיע גם הוא. אם הנפגע מעל גיל 30, מקזזים מהסכום שנקבע עבור כאב וסבל ועוגמת נפש, 1% עבור כל שנה. לדוגמה, אם מדובר באדם בן 32, יקוזזו 2% מהסכום.

      המרכיב השלישי של ימי האשפוז, מוסיף עוד כמה מאות ש״ח. בתקנות הפלת״ד נקבע סכום של 340₪ לכל יום אשפוז אחרי התאונה.

      אם הנפגע מעל גיל 30, מקזזים מהסכום שנקבע עבור כאב וסבל

      האם אפשר לקבל פיצויים על כאב וסבל, במקרה שלא נקבעה דרגת נכות?

      ניתן לתבוע בגין סעיף כאב וסבל ועוגמת נפש פיצוי בגובה של עד 10% מסכום הפיצויים המרבי הקבוע בחוק, כלומר ניתן לתבוע סכום של עד- 18,000 ₪.

      בסיום הליך התביעה יושפע סך הפיצויים ממצבו הרפואי של הנפגע, מסמכים רפואיים רלוונטיים וגם דיווח ותיעוד על הפגיעה בתפקודו היומיומי של הנפגע. לכן חשוב לפנות בהקדם האפשרי לטיפול רפואי, במיון, במוקד רפואי ואפילו אצל רופא המשפחה, כל תיעוד על אבחון וטיפול בפגיעה עקב תאונת הדרכים חשוב לעניין הוכחת הנזק וגובה הפיצויים.

      פיצוי לכאב וסבל לאדם שנפטר בתאונת דרכים

      במידה ואדם נפטר בתאונת דרכים, משפחתו יכולה לתבוע פיצויים מחברת הביטוח גם על בסיס כאב וסבל. הפיצוי שנקבע בתקנות הוא עד 25% מהסכום המרבי בחוק. אין השלכה על הזכאות שיש לבני המשפחה לפיצויים על בסיס סעיפים אחרים. חשוב לזכור זאת שמגיע למשפחה גם הכרה בכאב והסבל שנגרם לה כשמגישים תביעה.

      לסיכום, הפיצויים הניתנים לפי סעיף כאב וסבל ועוגמת נפש, לפי חוק הפלת״ד, שונים מהותית מפיצויים הניתנים לנפגעים בנסיבות אחרות, שכן גובה הסכום הוגבל על ידי המחוקק. ובכל זאת חשוב לזכור שזה סעיף שמאפשר לתבוע פיצויים עד 18 אלף ש״ח, גם למי שלא נקבעה לו נכות בעקבות התאונה.

      *התוכן המופיע באתר Lawyersnet עורכי דין בישראל אינו מחליף ייעוץ משפטי פרטני מעורך דין. המבקר באתר ייקח בחשבון שכל הסתמכות על האמור – היא באחריותו הבלעדית.

      לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-8054051
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף